Vikinglauget har engasjert seg i en årrekke for å få dobbeltspor til Hamar raskest mulig, og helst med rask videreføring til Brumunddal og videre til Lillehammer (full Intercity-utbygging).
Stortinget har vedtatt å bygge ut indre Intercity, altså til Hamar, innen 2024. Dette forutsetter imidlertid at Hamar høsten 2017 gjennomfører beslutningsprosess om trasèvalg gjennom byen. Hvis denne ikke lander innenfor rammer som Staten kan akseptere, vil to-spors jernbane kunne ende i Stange og andre nasjonale utbyggingsprosjekter bli prioritert.
Vikinglauget tok tidlig initiativ til at Hamar blir ”enig med seg selv” om trasevalg gjennom byen, slik at dette ikke medfører utsettelser eller nedprioritering i statsbudsjettet.
Debatten om trasè gjennom Hamar er heftig. Den har eskalert ytterligere etter at Jernbaneverket 1. juni 2016 anbefalte to alternativer som begge går i vest, og helt eller delvis ligger i strandsonen.
To-spors jernbane er en stor utbygging. Den får nødvendigvis konsekvenser for nåværende arealer og bebyggelse. Den gir også store muligheter for spennende byutvikling de nærmeste tiår.
Èn ting er sikkert: Vil Hamar ha dobbeltspor, må noen ulemper tas med på kjøpet. Vikinglauget representerer et næringsliv som ønsker at regionen skal utnytte sitt vekstpotensial. Vi oppfordrer derfor partene til å opptre på måte som ikke forsinker eller ødelegger for framføringen av dobbeltspor helt fram til Hamar i 2024.
Ny linje med innhold.