Da ett ark snudde Stortinget
Vikinglauget har alltid hatt samferdsel og infrastruktur på agendaen. Lauget arrangerte allerede i 1993 en jernbanekonferanse i Hamar. Hele samferdselskomitèen tok turen, og fikk samtidig oppleve skøyteløp i landemerket Vikingskipet – som skulle bli en rekordarena under OL. Hovedtema for konferansen var utbygging av jernbanen mot Hamar. Gardermobanens forlengelse til Eidsvoll var også ett av temaene.
En svale gjør ingen sommer, og en konferanse løser sjelden noe problem. Gardermobanen skulle etter hvert vise seg å bli et av Vikinglaugets viktigste initiativ. Med sakspapirer i 25 cm høye stabler ble saken lagt fram for Stortinget. Vikinglauget øynet faren for et skjebnesvangert vedtak: Innstillingen var å lage et blindspor til Gardermoen fra Lillestrøm. Særlig trafikken nordfra ville i en slik løsning bli håpløst forsinket og upraktisk.
Da bestemte Vikinglauget seg for å gjøre et siste framstøt. Lauget hadde gode allianser som ikke selv var i posisjon til å kunne fronte saken, men som visste svært mye om den. Her fant vi gode støttespillere til å få utarbeidet et alternativt forslag til de sentrale beslutningstakere. Med et to-siders notat, og med en enkel tegning på den ene siden, skred en til verket. Hedmarks representant og medlem av samferdselskomitèen, Eirin Fallet, sørget for at partilederne stod i kø for å prate med Vikinglauget på Stortinget. Alle skjønte det ene arket med tegningen som forlenget Gardermobanen frem til Eidsvoll.
Heldigvis samlet Stortinget seg om et langsiktig meget fornuftig vedtak som utvilsomt ble til stor nytte for hele nasjonen. For oss som i dag tar toget sørover mot Oslo eller nordover fra Oslo er det en selvfølge at hovedflyplassen er et sentralt stoppested på linja. Men det var nære på det glapp. Gardermobanen er hittil det infrastrukturprosjektet som Vikinglauget kan være mest stolt av å ha bidratt til. Så ble da også hele Vikinglauget invitert til åpningen av Gardermobanen….