Vi er veldig glade for E6-utbyggingen gjennom Hedmarkens brede bygder! Vi unner alle gjennomkjørere en effektiv nyvei mellom Kolomoen og Elverum på Rv 3!
Hvorfor heiser Vikinglauget likevel et rødt flagg for en gjenglemt veistubb på ei mil? Jo, fordi også vi som jobber, bor og driver næringsliv her lokalt trenger hensiktsmessig veistandard!
Vi i Vikinglauget har valgt å engasjere oss i veistubben mellom Åker-krysset og Tønset i Løten. Grunnen er god: Ca 10 km av Rv 25 står i fare for å bli attglømt i den viktige og store veiutbyggingen som foregår i regionen. En skikkelig flaskehals i dag ligger an til å bli en enda større flaskehals i fremtiden.
Rapporten
Vikinglauget har engasjert Civitas AS og fått utarbeidet faktagrunnlag om betydningen som Rv 25 Hamar-Løten har for innbyggere og næringsliv. Analysen munner ut i funn som gir grunn til å bruke utestemme på regionens vegne. Vikinglauget har presentert rapporten for regionens politikere, rådmenn, næringssjefer, NHO og Lastebileierforbundet.
Her i traktene er vi vant til lokal-derby i når infrastruktur diskuteres. I denne saken er
det rørende enighet: Det blir for dumt å la saken ligge og ikke si fra.
Argumentene er gode:
Trafikkbelastningen
Trafikken så Rv 25 Hamar-Løten er stor. Faktisk større enn mellom Kolomoen og Løten og/eller Myklegard, der det investeres i 4-feltsvei. Det er litt større trafikk på E6 nord for Hamar enn på veistubben vi nå kjemper for. Sør for Hamar er trafikkmengden på E6 lik. Årsaken er at Løten/Hamar/Nydalen er en hektisk strekning for næringstransport, innbyggere, fritidsreisende og kollektivtransport.
Det er høy inn- og utpendling mellom kommunene på aksen Hamar-Elverum. Forbindelsen er viktig for næringslivet for å trekke til seg kompetent arbeidskraft. Det er flere offentlige virksomheter som samvirker på Elverum og Hamar. Båre Sykehuset Innlandet, Høyskolen i Innlandet og Forsvaret har store virksomheter på begge steder. Samvirket Hamar-Elverum/Østerdalen vil høyst sannsynlig øke. Vi blir stadig og i økende fra en felles arbeidsmarkeds- og bostedsregion.
Veistandarden
Rv 25 Hamar-Løten har i dag begrenset standard; 2-felt uten midtdeler. Dette er for lav standard dersom vi tar hensyn til trafikkbelastningen. Strekningen har altså større trafikk en deler av E6 og Rv3 i Hamar-området!
Befolkning og reisevaner
Kommunene Hamar og Elverum er blant de kommunene som forventes å få sterkest befolkningsvekst i Mjøsbyen i perioden 2018-2040. Strekningen vil bli ytterligere belastet i fremtiden. Et effektivt og velfungerende veinett er viktig for å opprettholde høy mobilitet i Mjøsbyens voksende befolkning.
Reisevanene i Mjøsbyen er i stor grad bilbasert. Dette gjelder også arbeidsreiser. Årsaken til dette er at kollektivtilbudet er begrenset. Mange arbeidstakere har også gratis parkeringsplass hos arbeidsgiver. Vi ønsker oss selvfølgelig et bedre og mer bærekraftig kollektivtilbud. Samtidig må vi erkjenne at trengs gode veier og spor, også for buss og tog, for at den kollektive reisen skal bli effektiv og brukervennlig.
Gode vekstvilkår
Hamar er fra årsskiftet blitt senter for det nye fylket Innlandet. Store tilgjengelige næringsområder gir vekstvilkår for næringslivet og potensielt mange flere arbeidsplasser i Hamar-området i fremtiden. Samtidig viser prognoser for godstransport at det er begrensede muligheter for overføring av gods fra vei til bane. Derfor må vi ha et effektivt veinett for å kunne opprettholde god framkommelighet og sikre konkurranseevnen for næringslivet.
Oppsummert
Oppgradert standard på Rv 25 Hamar-Løten vil gi bedre framkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper. Den store trafikkmengden indikerer at en utbedret vei vil være en stor positiv nytte-komponent i samfunnsøkonomiske analyser. Vi får samfunnsmessig god uttelling for å redusere reisetid for innbyggere og næringsliv og forhindrer trafikkulykker.
Samtidig utbygging av E6 til Øyer og Rv 25 Hamar-Løten kan gi stordriftsfordeler. Å realisere sammenhengende veistrekninger med enhetlig standard vil gi en mer effektiv veiutbygging og lavere kostnader samlet sett.
Vikinglauget vil følge opp saken framover med sentrale myndigheter.
Vi ønsker å takke alle som står sammen med oss i denne viktige saken for regionens befolkning og næringsliv!
Vikinglaugets styre
- Karl Olav Nordengen, styreleder
- Kari Elise Gisnås
- Tron Sanderud
- Svein Tollersrud
- Viggo Sundmoen